بهترین روش های سئو وب سایت (بهینه سازی وب سایت )

امروز میخوایم در مورد بهترین روش های سئو سایت یا همون بهینه سازی وب سایت براتون مقاله بنویسم

روش اول : وب سایت تون رو موبایل فرندی کنید

وب سایت های موبایل فرندلی، در سال 2020 رتبه بهتری در گوگل کسب می کنند.

طبق آمار های اخیر میزان جستجو در گوشی های موبایل بیشتر از سایر دستگاه ها بوده، گوگل وظیفه خود دانسته، ارزش ویژه ای برای کاربرانی که با استفاده از موبایل در گوگل جستجو می کنند قائل شود و با نمایش سایت های موبایل فرندلی تر به آن ها، رضایت مندی کاربران را بیشتر جلب کند .

موبایل فرندلی بودن وب سایت در سئو سایت در سال 2020 تنها به معنی ریسپانسیو بودن وب سایت شما نیست، بلکه باید به شکلی باشید که مشاهده وب سایت شما در گوشی های موبایل هم با سرعت بالا، هم بدون المان های شلوغ کننده فضا باشد تا کاربر در ساده ترین و سریع ترین فضا، بتواند نیاز خود را براحتی با گوشی موبایل خود در سایت شما پیدا کند. mobile friendly tester خود گوگل برای بررسی سایتتان بسیار کاربردی و قابل اطمینان است. علاوه بر آن amp هم امکانی است که با بهره گیری از آن می توانید سرعت صفحات وب سایت خودتون رو در گوشی های موبایل به شدت افزایش دهید.

روش دوم : سرعت وب سایت خود را افزایش بدید .

سرعت سایت از سال 2018 برای گوگل یکی از مهم ترین فاکتور ها شد و بخصوص میان 10 رتبه اول در هر کیوورد، توجه ویژه ای به آن اختصاص می یافت. با بهینه سازی حجم تصاویر، مینیفای کردن فایل های css و java script، استفاده کمتر و بهینه تر از انیمیت های غیر ضروری و استفاده از افزونه های کش، میتوانید سرعت وب سایت خود را به طور قابل توجه افزایش دهید. وب سایت gtmetrix معیاری قابل اعتماد برای ارزیابی سرعت وب سایتتان است. با مراجعه به این وب سایت، دقیقا خواهید دید که چه المان هایی باعث افت سرعت شما شده اند، نقاط قوتتان در کجا هست، حجم محتوای وب سایت شما چقدر هست و زمان لود وب سایتتان چقدر است. علاوه بر این آماری که به دست می آید، gtmetrix به شما خواهد گفت که در هر مورد، با توجه به میانگین جهانی در چه جایگاهی قرار دارید.

روش سوم : به تولید محتوا بیشتر اهمیت بدید .

تولید محتوا وب سایت هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. روش سوم سئو وب سایت ، بیشتر اهمیت دادن به محتوا وب سایت هست. یعنی چه؟

  • زمانبندی دقیق برای انتشار محتوا در وب سایت
  • ارائه محتوا های کاملا اختصاصی و یونیک (کپی از وب سایت های دیگر نباشد)
  • ایجاد صفحات با کیفیت به جای ایجاد صفحات زیاد
  • بکار گیری تکنیک های روانشناسی محتوا نویسی
  • خوانایی بالا تر محتوا
  • ایجاد محتوا های غنی از عناصر چند رسانه ای
  • پوشش تمام نیاز ها و پرسش های کاربران در محتوا ها
  • و …

در مورد موارد گفته شده به چند نکته اشاره میکنم .

  • در مطلبی که درباه خوانایی محتوا اشاره کرده بودم، منظور آن چیزی نیست که در افزونه یواست سئو به عنوان یک معیار به وجود آمده!

چون این افزونه ( در قسمت خوانایی ) در زبان فارسی یک مقدار ایراد و باگ دارد که نمی توان به آن اعتماد کرد و ارور های آن هم غیر منطقی است.

پس اگر از سیستم های وردپرس برای وب سایتتان بهره می برید، دقت کنید موضوع از خوانایی آن موردی نیست که در افزونه بررسی می شود؛ خودتان با ایجاد فواصلی معقول و تیتر گذاری های مناسب میتوانید این ویژگی را در محتوایتان به وجود آورید.

  • تولید محتوا بطور کلی دارای شاخص های بسیار برای افزایش کیفیت و اعتبار آن است و از آن جایی که وب سایت های محتوا محور و حساس بر روی این موضوع، در سال اخیر موفقیت های بسیاری بدست آوردند؛ اهمیت این راهکار در سئو وب سایت 2020 بیش از پیش شده است.
  • گوگل در سال 2020 به وب سایت هایی که محتوا های با کیفیت ارائه کنند، تشویقی های ویژه ای در نظر می گیرد و به همین دلیل است که ما هم تولید محتوا می کنیم.

روش چهارم : لینک سازی داخلی و روش های آن را یاد بگیرید.

لینیک سازی داخلی چهارمین روش سئو وب سایت در سال 2020 است. ایجاد لینک های بین محتوا سایت باعث اتفاقات بسیار مثبتی می شود:

کاربران با کلیک روی لینک ها، بیشتر در سایت شما می گردند.
ایجاد سلسله مراتبی استاندارد برای راهیابی خزنده گوگل به صفحات مختلف سایت شما می شود.
با استفاده از آن می توانید قدرت صفحات وب سایت را به هم انتقال دهید.

به این کار لینک سازی داخلی می گویند که البته تکنیک ها و ترفند های خاصی دارد که با استفاده از آن ها میتوان معجزه ای در سئو سایت را سبب شد.

روش پنجم : حتما ssl خود را فعال کنید.

گواهی نامه ssl همان مجوزی است که سایت شما را از http به https تبدیل می کند و این موجب می شود که بسته های داده در وب سایت شما به شکل امن تری رد و بدل شود.

از سال 2018 به بعد گوگل کروم هم سایت هایی که http بودند را به شکل not secure نمایش داد و این از همان ابتدا نشانی برای مهم تر شدن این مبحث در سال بعد آن شد.

چون اعمال شدن یک الگوریتم، در زبان فارسی، کمی دیر تر و زمان بر، تر از زبان های اصلی دنیا است و این سال 2020 است که یکی از مهم ترین راهکار های سئو وب سایت در آن کسب گواهی نامه ssl است.

شما برای https کردن سایتتان می بایست به جایی که از آن دامنه خود را تهیه کردید مراجعه کنید و درخواست ssl بدهید.

پس از آن هم نیاز دارید که تغییرات مختصری را در سایتتان اعمال کنید تا این علامت سبز secure برای سایت شما نمایش داده شود.

نکته دیگه ای هم مطرح است که وقتی این پروتکل را برای وب سایتتان فعال می کنید، تا مدت کوتاهی سایت افت رتبه خواهد داشت که جای نگرانی نیست و در زمان کوتاهی به جایگاه قبلی تان باز خواهید گشت.

روش ششم : ارتباط با سایت های معتبر

برقراری ارتباط با وب سایت های معتبر جهان و همچنین وب سایت های ایران یکی دیگر از روش های افزایش سئو وب سایت در سال 2020 است که با استفاده از آن اعتبار و صحت محتوا های شما را افزایش می دهد.

طبق آمار ها و تکنیک هایی که از رفتار موفق ترین سایت های دنیا استخراج شده، شما با ارتباط درست با وب سایت های معتبر، درباره محتوای وب سایت خود می توانید اعتبار محتوای وب سایت خود را افزایش دهید.

علاوه بر وب سایت های خارجی مطرح ، می توانید به وب سایت های ایرانی هم لینک بدهید، اگر این وب سایت ها ، وب سایت های معتبر و خوبی باشند که محتوای آن ها معتبر باشد، به ضرر شما نخواهد بود.

قابل ذکر است که روش صحیح انجام این کار را باید بدانید . باید به این موضوع توجه داشته باشید که همیشه به سایت های قوی و معتبر لینک بدهید در صورتی که به سایت های ضعیف و نا معتبر لینک بدهید سئو وب سایت شما افول می کند .

روش هفتم : استراتژی سئو وب سایت خود را از off page به on page تغییر دهید .

روش هفتم اهمیت دادن به روش های سئو وب سایت on page است هر روز ساختار گوگل بروز تر و پیچیده تر می شود الگوریتم گوگل برای شناسایی تخلف های سئو خارجی، بکار بردن این روش ها برای شما بسیار خطرناک تر از قبل خواهد بود.

لینک سازی خارجی تخلف حساب می شود و بخاطر اثر گذاری بسیار زیاد آن، مورد توجه بسیاری از سئو کار ها واقع شده است.

در سئو وب سایت ایجاد بک لینک های موثر و حرفه ای برای سایت، خیلی سخت تر از قبل شده و زمانی که برای ایجاد یک بک لینک باکیفیت نیاز دارید، و نسبت به بازدهی که میشه از آن دریافت کرد، منطقی نباشد.

بهتون پیشنهاد میکنم در سال 2020 استراتژی خود را بر روی مفاهیم on page و سئو داخلی بگذارید تا طبق علاقه مندی گوگل، بصورت ارگانیک لینک شوید.

شاید فکر کنید سایت های ایرانی اقدام به لینک دادن به ما نمی کنند اما به این صورت نیست اگر شما بتوانید در زمینه کاری خود حرفی برای گفتن داشته باشید ( از نظر محتوا و on page ) لینک دادن به شما کاری هوشمندانه و مثبت خواهد بود که در سال 2020 از آن بیشتر استفاده خواهد شد

روش هشتم : طول محتوای متنی وب سایت خود را افزایش بدید


طول محتوای متنی وب سایت برای سئو باید حداقعل 1800 کلمه باشد، این روش بسیار پر اهمیت و مهم برای سئو وب سایت در سال 2020 می باشد.

گوگل هر روز در حال بروزرسانی الگوریتم خود است در بروزرسانی اخیرگوگل اهمیت و اشتیاق زیادی به وب سایت های که مقالات و محتوای زیاد و مفید دارند نشان داده است، واکشی کردن محتوا متنی هم با وجود اهمیت زیادی که چند رسانه ای های دیگر دارند، هنوز بهترین و سریع ترین راه افزایش رتبه وب سایت است.

بنابراین شما اگر می خواهید خیلی سریع و در زمان کم وب سایت شما بیشترین بازدید را جذب کند حتما طول محتوای متنی وب سایت خود را افزایش دهید.

افزایش طول محتوای متنی هم باید در صفحات جدیدی که می خواهید ایجاد کنید در نظر بگیرید و صفحات قدیمی وب سایت خود را بروز رسانی کنید و طول محتوای متنی آن ها را نیز افزایش دهید .

بروزرسانی صفحات وب سایت و بهبود محتوای آن ها یکی از اقدامات بسیار مهم برای سئو وب سایت شما است و با استفاده از این روش، مناسب ترین بازخورد را برای وب سایت خود فراهم خواهید کرد.

روش نهم : به شبکه های اجتماعی بیشتر اهمیت دهید .


شبکه های اجتماعی یکی دیگر از روش های سئو خارجی است که در سال 2020 یکی از بهترین ها برای سئو وب سایت شماست.

فعالیت در شبکه های اجتماعی اعتبار و محبوبیتی است که شبکه های اجتماعی برای وب سایت شما به ارمغان می آورد.

یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی share شدن لینک صفحات وب سایت شما در شبکه اجتماعی های معتبر دنیاست.

پس برای استفاده از این مزیت باید صفحه کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی معتبر مثل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و پینترست را ایجاد کنید و بصورت منظم در این شبکه ها فعالیت کنید.


روش دهم : انتخاب کلمات کلیدی تخصصی برای وب سایت خود.


یکی از روش های پر بازده دیگر که برای بهبود سئو وب سایت، به شما پیشنهاد ن است که بجای استفاده از کلمات کلیدی غیر تخصصی استراتژی و تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی تخصصی بگذارید

این روش می تواند برای شما چند مزیت داشته باشد :

سریعتر به نتیجه می رسید.
به جای اینکه وب سایت شما در صفحه اول گوگل قرار بگیرد وب سایت شما می تواند رتبه اول گوگل باشد .
با استفاده از این روش هزینه های تبلیغاتی شما به شدت کاهش می یابد.
یک مثال کاربردی در مورد استفاده از کلمات کلیدی تخصصی :
فرض کنید شما یک کسب و کار طراحی سایت دارید؛ پیشنهاد میکنم بجای استفاده از کلمه کلیدی غیر تخصصی (طراحی سایت)، از کلمات تخصصی مانند (طراحی سایت شرکتی) ، (شرکت طراحی سایت در تهران)، (طراحی سایت وردپرس)، (طراحی سایت فروشگاه اینترنتی) و …به کار ببرید.

روش یازدهم : bounce rate و daily time

در روش یازدهم می خواهیم روش بسیار مهم را برای شما بیان کنیم که با استفاده از آن ها سئو وب سایت خود را افزایش خواهید داد.

bounce rate یا نرخ پرش
نکته اول نرخ پرش هست نرخ پرش یعنی بستن وب سایت شما توسط کاربر به محض باز شدن وب سایت. یعنی کاربر فورا عدم رضایت خود در مورد وب سایت شما، با بستن آن نشان می دهد.

هر چقدر این اتفاق بیشتر رخ دهد ، درصد bounce rate شما افزایش پیدا می کند و این یعنی یک اتفاق منفی در سئو سایت شما هست.

پس بخش اول روش یازدهم کاهش نرخ بانس ریت یا پرش هست .

daily time یا زمان ماندگاری
همان قدر که بالا بودن bounce rate برای سایت شما ضرر دارد بالا بودن daily time برای سایت شما بسیار خوب هست.

این شاخص به معنی میزان ماندگاری کاربر داخل سایت شماست و هرچقدر کاربر زمان بیشتری در سایت شما سپری کند ، یعنی کاربران از سایت شما خوششان آمده است و سایت شما در جایگاه بهتری در گوگل قرار می گیرد


روش دوازدهم : تولید محتوای ویدیویی را فراموش نکنید.


تولید محتوای ویدیویی نقش شگفت انگیزی در سئو در سال 2020 می باشد.

ویدیو سهم عمده ای از محتوا های تولید شده در سال 2020 را دارد و هر وبسایتی که تولید محتوای ویدیویی را در دستور کار خود قرار دهد باید منتظر اتفاقات خوب برای وب سایت خود باشد . که باعث رشد سایت خواهد شد .

محتوای ویدیویی صفحات سایت شما را برای کاربر جذاب تر می کند و باعث می شود کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند

روش سیزدهم : برند خود را بسازید.


هر چقدر برند شما معروف تر باشد بطور غیر مستقیم بر قدرت وب سایت شما اثر گذار خواهد بود .

اگر کلمه کلیدی شما به همراه برندتان به شما لینک شود، یا به همان صورت در گوگل سرچ شود، نشان از محبوبیت برند شما است؛

این برند متعلق به سایت شماست.

در نتیجه سایت شما یک سایت محبوب و پرطرفدار هست و نکته مهم اینجا هست که همه این موارد را گوگل تشخیص می دهد و به مرور زمان در نتایج خود لحاظ می کند.

پس روش سیزدهم برند سازی در اینترنت است.

روش چهاردهم : به کاربران خود بیشتر اهمیت دهید


کاربر محور بودن روشی است که هرچه جلو تر برویم، بیشتر به سئو شما کمک خواهد کرد. سعی کنید همه چیز را برای کاربرتان بهینه کنید.

روش های بهینه سازی برای موتور جستجو اکثرا جای خود را به روش های جلب رضایت کاربر داده اند و بهتر است به جای روش های تخلف و دور زدن گوگل، به فکر جلب رضایت کاربرانتان باشید.

تا هم نرخ تبدیل و فروش تان بهبود یابد و هم گوگل شما را در نزدیک ترین نقطه به بازار هدفتان ( کاربران ) بگذارد.

کاربر محور بودن یعنی :
طراحی استاندارد ساختار سایت
ایجاد روش های راه یابی به تمام صفحات مهم از هر جای سایت
راضی کردن کاربر با ارائه محتوا های مفید و کارآمد به او
استفاده از روش های روانشناسی برای ماندگاری در ذهن کاربر
و …


روش پانزدهم : انکرتکست های حرفه ای


انکر تکست مفهومی است که اگر کمی در رابطه با لینک سازی ( چه داخلی چه خارجی ) مطالعه داشته باشید، حتما اسم آن به گوشتان خورده است.

انکرتکست متن لینک شونده است.

ولی لازم است در همینجا به کسانی که با آن آشنا هستند، بگوییم که منظورمان از انکرتکست حرفه در روش پانزدهم سئو چیست

انکرتکست هایی که بیشترین نرخ کلیک را داشته باشد.
انکرتکست هایی که با متن های دنباله دار و بلند تر درنظر گرفته شود.
ایجاد تنوع در انتخاب انکرتکست های لینک دهنده به یک صفحه
رنگ و میزان تحریک انکرتکست
استفاده از انکرتکست های انگلیسی در مواقع خاص

راهکار شانزدهم : لینک سازی خارجی را با روش های جدید انجام بدید.


لینک سازی خارجی هر روز سخت تر از روز قبل می شود؛

قطعا کسانی هستند که به دلیل مهم بودن و تاثیر فوق العاده لینک سازی خارجی، هنوز لینک سازی خارجی انجام می دهند.

پیشنهادم به این افراد این هست که تخصصی تر به این موضوع نگاه کنند مثل:

لینک سازی در وبلاگ های تازه تاسیس با قرار دادن محتوای سایت در آن ها
لینک سازی بدون نظم و یکباره در فروم ها یا هر فضای دیگر
لینک سازی در کامنت های بلاگ
و …
فراموش کنید.
به این دلیل که این روش باعث کاهش سئو سایت شما می شود هیچ سود دیگه ای برای سئو سایت شما ندارد .


روش هفدهم : در همه قسمت های محتوای سایت خود از روش و متد خود استفاده کنید.


به عنوان هفدهمین روش منحصر به فرد بودن را باید در نظر داشته باشیم.

چجوری منحصر به فرد باشیم؟

در عنوان نویسی، سبک محتوا نویسی، تصاویر، ویدیو ها و … سعی کنید روش خاص و مخصوص به خودتان را داشته باشید.

اینکه یکی از رقیبان موفق شما با یک عنوان توانسته به جایگاه مطلوب برسد، دلیل بر این نیست که شما هم همین عنوان را برای صفحه خود انتخاب کنید

گوگل تلاش می کند در سال 2020 به سایت ها به دید یک شخصیت نگاه کند و در 10 نتیجه اول خود 10 شخصیت متفاوت را به کاربر نشان دهد؛ که هریک با رویکرد و سبک منحصر به فرد خود تولید محتوا می کنند.

پس یکی از راهکار های موفق بودن در سئو 2020، داشتن یک سبک خاص و منحصر به فرد در محتوا نویسی است.

روش هجدهم : بهینه سازی خود را محلی کنید.


درسته که بهینه سازی محلی روشی قدیمی است که بیشتر در آن زمان بخصوص در نتایج انگلیسی کاربرد داشت ولی در حال حاضر در زبان فارسی، بطور کامل این الگوریتم اجرا شده و گوگل تلاش می کند با گرفتن لوکیشن جستجو کننده، نتیجه هایی را نشان کاربر دهد که نزدیک او هستند.

بنابراین هر کجای ایران که باشید، در نظر داشته باشید که با توجه به شماره تلفن خود و استفاده از نام شهرتان در آدرس، امتیاز ویژه ای دارید که در زمان کم در لوکشن شما رتبه های اول گوگل را بدست بیارید.

گوگل که تلاش می کنه نتایج محلی خوب را نشان کاربر دهد؛ در نتیجه تلاش کنید که سایت خود را برای محل خود، بهتر بهینه سازی کنید تا این کار برای شما آسان تر و سریع تر انجام شود و از مزایای آن استفاده کنید.

روش نوزدهم : عنوان های جذاب برای سایت خود انتخاب کنید.


روش نوزدهم که هم تولید محتواست و هم رنک برین، انتخاب عنوان جذاب برای سایت است.

این روش در سال 2020 اهمیت ویژه ای در سئو سایت شما دارد که نتیجه آن افزایش نرخ ctr و در نهایت رشد رتبه صفحات سایت شما می شود.

یک نمونه در زیر برای شما آورده شده است :

آموزش تولید محتوا
چطور تولید محتوا کنیم؟
10 تکنیک مهم در تولید محتوا
اصول و قواعد تولید محتوا
چگونه محتوای مفید تولید کنیم
به این موارد توجه کنید ، تمام مثال های فوق عنوان یک مقاله هستند و محتوای درج شده در آن ها یکسان است.

خودتان را جای کاربر قرار دهید و ببینید که اگر دنبال مقاله و یا آموزشی درباره تولید محتوا باشید، روی کدام یک از عنوان ها کلیک می کنید

نوشتن عنوان جذاب باعث می شود، شما با وجود داشتن رتبه چهارم، از رتبه دوم بیشتر کلیک بخورید و پس از گذشت زمان، جای شما با رتبه دوم عوض شود.

عنوان سئو در وردپرس مقاله ای است که در این خصوص مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنم.

روش بیستم : از گوگل وبمستر برای شناسایی صفحات پتانسیل بالا استفاده کنید.


راهکار آخر ما شناسایی صفحات و آنالیز مداوم سایتتان است که با توجه به آن بتوانید بهترین استراتژی سئو را برای خود بچینید.

گوگل وبمستر ابزاری است که خود گوگل به مدیران سایت ها هدیه داده که با استفاده از آن بتوانند آنالیزی از اتفاقات مربوط به سئو سایتشان داشته باشند.

با استفاده از این ابزار خواهید دریافت که:

چه صفحاتی از سایت شما بیشترین بازدید را برای شما به ارمغان می آورند!
چه صفحاتی از سایتتان بالا ترین رتبه را در کلمات کلیدی مختلف دارند!
کدامیک از صفحات بیشتر توسط کاربران دیده می شود ولی روی آن کلیک نمی شود!
کدام صفحه شما نرخ ctr خوبی دارد ( برعکس مورد قبلی )
کدام صفحات میزان جستجو و بازخورد کمی را داشتند و ارزشی برای زمان گذاشتن ندارند!
و ….
این موارد به شما کمک می کنند که پتانسیل های سایتتان را پیدا کنید و با ایجاد تغییراتی اندک در آن، شرایط سئو سایتتان را دگرگون کنید.

کار هایی مثل تغییر عنوان، اضافه کردن متن و محتوا به صفحات پتانسیل بالا، لینک سازی داخلی و …